Reorientering
Det er fastlandsforbindelse de (egentlig) vil ha. Da må gamle tanker tenkes om igjen.

Bildet over viser en tidlig versjon av det som i dag kalles Møreaksen. Legg merke til at Gossen ikke var ansett som “viktig” nok til å bli hektet på. Noe alle vet ikke stemmer i dag.
Da man planla Kyststamveien, fra midten av 80-tallet og frem til Opseth sin stortingsmelding ti år senere (legg merke til tidsbruken, de var grundige), var hovedmålet å skape effektive korridorer langs kysten - for “busetnad og næringsliv”.
Men dagens E39 Ålesund - Molde (Møreaksen), som prosjektet het frem til forrige NTP, ser annerledes ut i dag. Og Gossen er med.
Og la det være sagt:
Prosjektet oppfyller i stor grad de opprinnelige kravene fra både Kyststamvegutvalet av 1985, og fra da Kleppa (re-) definerte Ferjefri E39.
Og strengt tatt burde prosjektet vært igangsatt for lenge siden – som Rogfast.
En ny verden
The times they are a changing (Bob Dylan).
Men ting har tatt for lang tid.
Vi trenger ikke diskutere årsaken.
Tiden har løpt fra Møreaksen, slik vi kjenner den.
Nå skal det allokeres enorme summer i retning forsvar og energisikkerhet. Verden står i brann, og klimaet skal reddes.
Og de fleste samfunnsøkonomer er enige om at Norge må omprioritere pengebruken fremover. Faktisk ta seg en bolle og bruke mindre penger på alt som er kjekt å ha.
Et faktum som faktisk kan gagne både Romsdal, Molde
- og Øyfolket!
Om de er smarte der ute, da.
Heng med.
NTP og realitetene
Han er oppstanden!
Neida!
I siste NTP ble Møreaksen og Hordfast skjøvet ut i "utviklingsporteføljen", uten midler til realisering i perioden 2025–2036. SVV har pakket ned prosjektet, og prosjektlederen er flyttet til skipstunnelen sørpå.
Utviklingsporteføljen er et hospice der prosjekter i terminal fase får sin siste pleie før døden.
Likevel foreslår krefter i Molde at man bygger E39 Julbøen–Molde først, til en estimert kostnad på 5,2 mrd. kroner (KS2) - nå begrunnet i Molde by sin utfordring med gjennomgangstrafikk.
Men dette er verken en "rimeligere løsning" eller "ny teknologi" – som er kravene for at SVV skal få “lov” - med sine egne rammemidler - å kna på et [parkert/dødsdømt/satt på pause - fyll inn det som passer] utviklingsporteføljeprosjekt.
Det er bare en omprioritering av rekkefølgen i et parkert prosjekt. Til en kostnad som er i øvre sjikt i forhold til prosjektene som faktisk ER prioritert i NTP.
Nice try.
Men, eh, nei.
Glem det.
Politikk & logikk
Erna & Sylvi (og Frank).
Selv om Jensus Kristus er kalt tilbake fra det internasjonale dansegulvet og AP har fått en boost, er de fleste enige i at et regjeringsskifte er uunngåelig.
Og da skal bergenseren Erna og sunnmøringen Sylvi styre. Sistnevnte med Frank Sve, fra partiets storstue i Møre og Romsdal, hengende i skjørtekanten.
Høyre (som er for både Hordfast og Møreaksen) og FrP (for Hordfast, mot Møreaksen) kommer trolig i posisjon.
Et stalltips er at ingen av prosjektene vekkes til live. Verden har endret seg – de store infrastrukturprosjektenes tid er forbi.
Men:
OM noe skal vekkes til live, så blir det Hordfast, som er det mest samfunnsøkonomiske prosjektet av restene etter Ferjefri E39-drømmen. Koblingen mot allerede påbegynte Rogfast er også et argument her.
Frank Sve vet selvsagt dette.
Han vet også at politikk ikke alltid er bygd på logikk (f.eks argumentet fra Molde om at FrP ikke kan være for Hordfast, men mot Møreaksen).
Erna må hilse hjem, tross uro og omkamper også der. Sylvi må gjøre det samme, med et vått blikk mot Sunnmøre og Nordmøre.
(og for så vidt mot Romsdal. Forskning og velgerundersøkelser etter stortingsvalg er tydelige på at enkeltsaker, som samferdsel, ikke avgjør partivalg. Gamlingene på Facebook, menn selvsagt, raller dermed forgjeves. Før de tar rennafart til FrP-stemmeseddelen og håpet om færre innvandrere og billigere strøm).
Høyre i Romsdal ofres. Noe de åpenbart har forstått etter hvert.
Reorientering
Gamle tanker om igjen.
Så la oss legge til grunn at Ferjefri E39 gjennom Møre og Romsdal er død. I såfall trenger vi alle å reorientere oss.
Spesielt Øyfolket må da innse følgende:
Absolutt ingenting kommer til å skje dersom de tviholder på den våte drømmen om Møreaksen. De to ferjefrie fluktveiene til fastlandet.
Kan for eksempel Midsundingene godta fastlandsforbindelse i bare ene enden - i nord?
For så å konsentrere seg (samle seg…) om et VESENTLIG styrket ferjetilbud sørover til deres elskede Haram?
Kan Gossingene akseptere å bruke formuen på en samling i bånn - i Øyriket?
Og legge bort det som måtte være av Hva-skal-vi-med-Midsund? Det er ikke lenge siden at de kaaaanskje kunne vurdere å gå sammen med naboene i sør….men bare dersom Møreaksen kommer på plass, da.
La oss være realistiske her:
Alt de ønsker der ute i Midsund, er å komme seg av øya ferjefritt. Og til Brattvåg uten å risikere at ferja ikke går.
Det samme gjelder Gossingene, stakkars, som i sin tid ble forsømt av det pragmatiske Kyststamvegutvalet.
Så sent som sommeren 2011 - etter fylketingets vedtak (?) om å gå for Møreaksen, i april samme år - lanserte Aud Mork fra Krf et krav om tunnel til Hollingen. Hun ville bruke gasspengene (som ligger og brenner i lomma der ute).
De er desperate, øyfolket.
De bryr seg egentlig ikke om flosklene om regionforstørring og og et større BA-marked.
De vil bare få vekk den jævla ferja over til fastlandet.
Alternativene
De finnes.
Hva som er lurt må fuglarna vite. La oss bare konstatere at det ligger flere mulige løsninger i potten:
Omklassifisering av FV 662 til riksveg
(Sikkerhet- og beredskap, samfunnskritiske installasjoner. Og det har jo vært riksveg på øyene før!).Tunnel med kryss under Flatholmen, Julsundet
(Lansert av MA-motstandere.)Flytting av ferjeleiet til Mordalsvågen
(Fortsatt fergedrift, næringslivet tilpasser seg, det går fint.)Bytunnel
(trenger vi det? Men husk: En stor del av E39-trafikken skal til “Molde”. Se neste punkt.)Foto: Stortingsmelding 21, 1994-1995. Julbøen - Molde og bytunnel var ikke et alternativ i det hele tatt. Fylkestinget (politikken) gikk i 1992 inn for D2 (selvsagt). Vegsjefen i fylket (SVV) gikk inn for D1. Vegdirektoratet var enig. Og Opseth. Fordi? Fordi det dyre D2-alternativet ikke vil gi “vesentlige effektar for busetnad og næringsliv”. ). Opprusting av Kyststamveg-alternativet mot Malme, og ned igjen til Årø
(for tungtrafikken fra E39, næringslivet på øyene, samt den varslede enorme trafikken fra Øyene til det nye sykehuset på Hjelset. )Tunnelløsning fra Gossen, Kjerringsundet bygd med tunnelmasse
Grensejustering
(En konsekvens. Et samlet øyrike. Midsundingene er uansett drittlei av Molde. De er vel venner igjen nå, får vi tro.)og whatever andre muligheter og konsepter noen måtte komme opp med. Alt annet enn “Møreaksen”. Og da blir jo Frank Sve også med. Han er jo åpenbart ikke mot fastlandsforbindelser. Problemet løst.
Eller:
Eventuelt bare fortsette seigpiningen av Ytre Nye Store Molde Gokk. Kjempe videre for den ferdig planlagte Møreaksen, på tørre møkka.
Som The Black Knight gjør, i Monty Python and The Holy Grail (1975):