Det er flere interessante resultat å kommentere på etter offentliggjøringen av Respons Analyse sin siste måling.
Oppdragsgiver er regionavisene Tidens Krav, Sunnmørsposten og Romsdals budstikke. Tatt opp 25/2-25
Og vi kommer ikke utenom å kommentere nettopp FrP først:
34,2 % (Respons Analyse pva. TK/SMP og RB,).
Nettstedet Poll of Polls beregnet* dagen etter målingen at FrP i Møre og Romsdal dermed er inne med både
Sylvi Listhaug,
Frank Sve og
den unge kometen fra Batnfjorden, Joakim Myklebust Tangen (22 år, vant 3. plassen i kampvotering mot Anders Vollan fra Skåla, Molde).
Det er et faktum:
Av alle fylker og valgkretser til stortingsvalg, så har Fremskrittspartiet sine mest ihuga blodfans her “oppe på Møre”, som de sier østenfor.
Ikke til forkleinelse for Sylvi og Joakim: Men de har strengt tatt bare èn profil som setter agendaen her i fylket: Frank Sve.
Der Sylvi styrer det hele fra Oslo, er Sve som en svært effektiv løytnant ute i provinsen på nordvestlandet.
Den mannen er jo overalt. Og skyter ut kommentarer og leserinnlegg fortere enn Høyre-benken i Molde rekker uttale “Norges mest næringsvennlige kommune må stille opp”.
FrP-vinden
FrP i Møre og Romsdal ble over tre målinger i 2021 fra samme oppdragsgivere (TK/SMP/RB) og utførende byrå (Respons) målt til hhv.
15,4 % (28/5),
17,3 % (6/8) og
19,3 % (8/9) % .
En formidabel vekst gjennom hele valgåret.
Og fasiten valgdagen? 22,1%.
Fra første måling til fasiten forelå, økte FrP med 6,7 %-poeng - en relativ økning på 43,5 %. Det er greit jobba.
En sjekk i fjor (samme byrå og bestillere): 30,8%.
Og altså nå, 25/2 2025 - nytt valgår: 34,2%.

2025: Sterkest i Romsdal
Men at FrP står sterkest i Romsdal (37% av FrP-stemmene), DET hadde du kanskje ikke trodd? Det er jevnt med Sunnmøre (36%), da! På Nordmøre må de jobbe litt mer (25%).
Hvorfor så bra her?
Mange, særlig i Romsdal, finner nok det faktum at Romsdal er det sterkeste fogderiet snodig. Man har nok tenkt at FrP og Sve «ofrer» midtfylket med samferdselspolitikken sin.
Ja. Disse aksene alle snakker om.
Ofring? Det stemmer ikke helt, ser vi jo nå. Og det har de antageligvis kalkulert med lenge - derav alle Sve sine utfall.
For strategene i FrP vet selvsagt at det er nasjonale saker som teller mest i stortingsvalgene.
Ut og stjæle stemmer
Samtidig trenger FrP-fotfolket i Greater Molde (altså Romsdal), noen lokale saker å fremme når de etter hvert møter folk (flest) ute på stand fremover.
De må jo også tenke på at det kommer er kommune- og fylkestingsvalg om to år.
I tillegg til de klassiske sakene folk (flest) er opptatt av, eldreomsorg, sløseri, ikke la distriktsskolene i stikken osvosv…
….vil FrP bli konfrontert med smørja Møreaksen/Romsdalsaksen/Langfjordforbindelsen/Ferjefri E39/Bypakke- bytunnell/ Ferjeleier osv..
Og selvsagt: Det overordnede spørsmålet om fastlandssamband som Den Hellige Gral for øyfolket langs kysten. Et være eller ikke være, om vi skal tro brølet fra øyene.
At det nødvendigvis er fastlandssamband per se som skal løse alt for øyfolket, er det sikkert noen som vil diskutere.
Langfjordsambandet
Men la oss, for alle praktiske formål, bare legge til grunn at fastlandssamband, jo det MÅ på plass.
Dette premisset har Frank Sve & Co kastet seg over for lengst. Nå er det Langfjordforbindelsen for alle penga. Elegant rappa rett foran trynet på de andre.
Selvsagt med omklassifisering av Fv. 64 til Riksveg.
Pluss Fv. 662?
FrP - av alle - vet jo at fastlandssamband koster skjorta.
Og at dersom nye prosjekter skal ha fylkesvegstatus, vil fylkesøkonomien belastes med løpende finanskostnader.
Dessuten er det KØ blant de fylkeskommunale prosjektene - det er nok noen på Nordmøre som vil ha et ord med i laget (selv om historien forteller oss at her kan det gjøres avtaler om omprioriteringer).
Er de lure her i i store Molde , utvider de velger-pitchen sin til også å gjelde omklassifisering av Fylkesveg 662 til Gossen, med arm til Midsund (finansiert fra sparegrisen til Aukra).
Its a winner, I say!
Å gi fotsoldatene muligheten til å snakke om muligheten for statlig- og rikingfinansiert “fastlandssamband” - PLUSS statlig finansiert bytunnell bak Molde BY…..
Og legg nå for guds skyld inn en SKIKKELIG! utredning av alle mulige ferjealternativer sørover, slik at Midsundingene kommer seg sørover på jobb og skole.
Og, skitt au: legg riksveg-armen helt ned til Tennfjorden ein kvann sta.
Å-HO-I!!!!!!!
Alt selvsagt betalt av staten, gitt omklassifiseringen, som har vært et kronargument for mange «på den andre siden».
Dermed er hele Ferjefri E39 via Tautra og Julsundet veldig, veldig, veldig skrinlagt (om den ikke var det allerede).
For plis, ikke kom dragende med at Erna har sagt/lovd/antydet/kosepratet om Møreaksen med Møreaksen-tilhengerne.
Om Erna i regjering skal dra noe ut av avviklingsporteføljen i NTP, så blir det i alle fall ikke Møreaksen..
..i forhandlinger med Sylvi, Frank og Joakim, med [sett inn et valgfritt tall over 30] i ryggen.
Det haster
Denne målingen kom egentlig litt tidlig. Nå må Sve & Co. holde trykket oppe - lenge.
Tar FrP sakseierskap, fort som faen, til (det omklassifiserte) Langfjordsambandet + Øyfast, kan de rette opp den uretten de har blitt anklaget å påføre øyfolket.
Legg opp en åpning for grensejustering mellom Molde og Aukra - eg repeterar: Å-HO-I.
(altså, Nesset og Midsund…. - Whats in it for me, tenkte undertegnede i 2016-2017-2018`isj)
Og, altså, den rømningsvegen sørover.
For øyfolket i Romsdal er trøtte.
På bristepunktet, si.