Onsdag denne uka skal en helt kårny sammensatt gjeng stortingsrepresentanter torpedere regjeringens forslag til neste NTP.
Og så skal de torpedere litt for hverandre. Høyre, Fremskrittspartiet, Venstre, KrF, Sosialistisk Venstreparti og Rødt.
Joda. Du leste riktig.
Det går stort sett i bane, pluss noe småtjafs til fylkesveier.
Inn med Ringeriksbanen (inkl. en god mil med vei). Ut med dobbeltspor til ministerens hjemby. Inn med midler til Majorstua stasjon. Med mer.
Alle fjordkryssinger langs kysten av vestlandet er allerede skrotet - høyst trolig for godt.
Spesielt Møre og Romsdal kommer dårlig ut - til tross for at vi kanskje har vår beste og mest effektive representant - noensinne - plassert sentralt på Løvebakken.
For hva gjelder den lynraskt husvarme Frank Sve (FrP), kan det se ut som at det nå gledes mest over at RV15 Strynefjellet kommer inn i første periode.
Dette er et prosjektet som, med litt godvilje, såvidt tøtsjer Møre og Romsdal*
Forrige uke ble den unike flertallsavtalen behørig feiret med ironisk kakespising på Stortinget - med Frank Sve i førersetet.
Trond Helleland (H) var nok ikke særlig vanskelig å be da ovenfor nevnte stortingsmann Frank Sve skulle ha et blinkskudd til FB-veggen sin.
Alltid klar for et spark i retning de andre, si.
Møreaksen og Hordfast ute
Fra før har Frank Sve og Fremskrittspartiet de siste par månedene vært nær euforisk i sin glede over at regjeringen stopper Møreaksen
- et langt på veg fix ferdig planlagt megaprosjekt i hans egen valgkrets.
Igjen: du leste riktig.
Helleland og Høyre på sin side, er i harnisk over at både Hordfast og Møreaksen er skjøvet ut i kulden.
Dette vil gå ut over folk og næringsliv i regioner med en enorm verdiskaping, hevdes det fra Høyre-folka.
Men når man med brask og bram og Hvit Dame går ut og skal sette dagsorden, snakker man selvsagt ikke om uenighetene.

For og mot
Det ville være uredelig å hevde at Frank Sve og FrP, per se, ikke liker eller vil ha på plass store prosjekter på veisiden.
FrP vil ha mer til veg. De vil ha tryggere veg, og de vil ivareta alle de som trenger bilen i det daglige. Som her på kysten av Vestlandet.
De vil bare ikke støtte det største infrastrukturprosjektet noensinne planlagt i Møre og Romsdal.
Problemet for FrP, det vil si Frank Sve, er dette:
I Møre og Romsdal er feil prosjekt valgt. Med feil transportetat i førersetet
- med hilsen FrP-velgerne på Sunnmøre og Nordmøre.
Men han sliter litt med å få fram det logisk-realpolitiske i å takke nei til et stort antall gratismilliarder fra staten - til et prosjekt han og FrP i årevis var FOR.
Så hva feirer kakespiserne - egentlig?
Stuntet med kakekos er nok mest av alt en litt ironisk kommentar på regjeringspartienes kakespiseturné i forbindelse med fremleggelsen av NTP tidligere i vår.
I mange tilfeller en turné for å feire lite og ingenting. Spesielt hva angår uttellingen for Møre og Romsdal.
Nå har torpedoene Sve og Helleland, med sine hangarounds i KrF og Venstre, for ikke å glemme de Frank Sve i dagligtalen kaller “Raudingane”, lagt til 7 prosjekter - og fjernet andre.
Og der stoppet enigheten.
All-in i sprikende retninger
FrP er all-in på å få på plass Hordfast i første periode
Og all-in på å ikke få på plass Møreaksen noen sinne.
Høyre er all-in på å få på plass Hordfast i første periode
Og all-in på å få på plass Møreaksen i første periode
Og der FrP i innstillingen argumenterer hvorvidt en ombygging av Il Tempo Gigante - slike ting - er grei skuring eller ikke, er Høyre krystallklare i sine konkretiserte prioriteringer:
Strategisk rigg til votering
Dersom det bare var snakk om å stemme over høyres liste som vist ovenfor, kunne man komme til å tro at her blir det trøbbel.
Men nykommer Sve og svært rutinerte Helleland har sikret seg til onsdagens votering.
For å ikke gå i baret når fremtiden til de store prosjektene på vestlandet skal avgjøres, er disse to prosjektene lagt isolert i to ulike forslag.
Tivoli m/forslagsbonanza, der altså. Som i fjor (om enn ikke like mange enkeltvoteringer).
Følg med - følg med!
Onsdag 19. juni får kommer altså svaret. Da skal Stortinget i plenum behandle Nasjonal transportplan (NTP).
De mange og underkommuniserte uenighetene i komiteens innstilling kan leses i sin helhet her.
For all del. Demokratiet fungerer, det må sies. Vil man votere, så skal det voteres.
Men stortingets behandling av NTP ligner mer og mer på et tivoli der
A L L E G J E S T E R strømmer til radiobilbanen for å more seg med å ta rennafart og kjøre inn i hverandre fra alle kanter.
Man spør seg:
Tror de fremdeles på konseptet Nasjonal transportplan?
*Men rett skal være rett: Frank Sve har vært tydelig på at det skal legges inn planleggingsmidler til en arm fra RV15 og ned til Geiranger i Sves hjemkommune Stranda. Men, den armen kan sunnmøringene se langt etter. Nær Robek-fylket Møre og Romsdal har mer nok med å holde hodet over vannet etter allerede igangsatte prosjekter. Tretti år frem i tid - minst.