10 dager i juni
En konsulentrapport, en hurtigarbeidende administrasjon og politikere i full panikk.
MOLDE/SKÅLA: Det er økonomisk krise i Molde kommune. Og nå er det nok prat. Nå SKAL det kuttes.

I denne saken ser vi på en av de “to store” sektorene med kuttpotensial på grunn av såkalt merforbruk: Helse og omsorg.
Og mer spesifikt: den delen av HO-sektoren vi etter gammelt kjenner som “sykehjem”.
I kommunal terminologi omtalt som omsorgssoner, omsorgssenter, kortids- og langtidsplasser, demensomsorg, demensplasser, spesialisering, synergier osv.
Slike ting.
Livene våre gamle lever i siste innspurt av livet.
Liv som for eksempel leves her, på Skåla omsorgssenter:
At det er trist og leit å miste en institusjon i nærmiljøet er ikke temaet her.
Heller ikke at de på Skåla omsorgssenter har et faglig godt miljø, rekrutterer godt og har adekvate forklaringer på sitt merforbruk.1
Vi tar utgangspunkt i nedleggingen av Skåla omsorgssenter. Men saken må sees i en større sammenheng.
Krise
La oss bare fastlå at kommunen står med begge beina i hengemyra.
Det legges nå ikke skjul på at dette handler om økonomi, og at det blir smertefullt.
-Skal vi nå målet neste år, uten å være i alvorlig økonomisk uføre, må vi gjøre noe nå. Hilsen ordfører Trygve Grydeland.2
Men det skapes også et bilde av at det handler om mangel på folk:
- Vi går tom for folk før vi går tom for penger, skal vi tro kommunedirektør Marianne Stokkereit Aasen. 3
Begge har jo forsåvidt rett. Og sistnevnte har også ordene i behold med bakgrunn i nyanskaffet empiri.
Konsulentene kommer!
For kommunen kjøper nemlig konsulentrapporter. Det har vi sett før.
Nå har de gjort det igjen. Fra PricewaterhouseCoopers.
-eller PwC på folkemunne.
Vi starter med nettopp bestillingen av en konsulentrapport fra denne internasjonale konsulentgiganten, som også har kontor i Molde .
Oppdraget:
Lag et Kunnskapsgrunnlag og analyser knyttet til utvikling, lokalisering og dimensjonering av helse- og omsorgstilbudene i Molde kommune.
Og konsulentene setter i gang. Kommunen på sin side setter på sin argaste byråkrat som kontaktperson og tilrettelegger for konsulentene.
Det er store mengder kvantitative og kvalitative data som skal fremskaffes, analyseres og presenteres i sluttrapporten.
For eksempel demografiske data fra godteposen SSB, data og analyse fra ulike dokument som f.eks. perspektivmeldinger (en ny er rett rundt svingen fra Regjeringen), samt å snakke direkte med nøkkelaktører.
Ikke ulikt hvordan man kunne funnet på å gjøre det i uavhengig forskning.
PwC har talt:
Flytt sykehjemsplasser!
PwC-rapporten ankommer (slippes) torsdag 21. september 2023.4
Denne rapporten utløser en debatt i kommunen. Noe må gjøres. De demografiske utfordringene i Norge og i Molde adresseres.
Rapporten er krystallklar, og 11 konkrete tiltak lanseres.
Av disse ligger det ett forslag som både er innholdsmessig, geografisk og kvantitativt orientert:
Tiltak 8. Flytting av institusjonsplassene på Skåla og Kleive til sentrum.
(pga. avstander foreslås det å ikke røre sykehjemmene i Midsund og Eidsvåg).
Fra kunnskapsgrunnlag til prosjekt
Alle langtidsplasser (utenom de i Nesset og Midsund) bør flyttes til byen, og all demensomsorg bør rendyrkes på ett sted.
Det første er det konsulentene som hevder. Det andre er det administrasjonen som hevder. Mer om denne sammenblandingen senere.
Vi holder oss til langtidsplassene (de ordinære sykehjemsplassene):
Det er helt riktig. Veksten blir størst i byen. Det trenger man strengt tatt ikke konsulenter for å grave fram.
Men det er ikke nok kapasitet i byen (“sentrum”) for å ta i mot 17 + 24 plasser, selv om det er ledige rom både på Glomstua og Råkhaugen, skriver konsulentene.
Men det kan løses. For eksempel med et helsehus på en sentral tomt i byen (“sentrum”).
Dette poenget skal bli premissgivende for prosessen videre gjennom høsten, vinteren og mot vedtaket i juni.
Vi skal få se at “sentrum” = “Lundavang”.
Langsiktig strategi
Kunnskapsgrunnlaget er nå på plass med PwC-rapporten.
Nå iverksettes et større prosjekt, i navnet bare lett nyansert fra PwC-rapportens tittel:
PS 82/23 - Langsiktig strategi for utvikling, lokalisering og dimensjonering av de kommunale institusjonene og botilbud.5
På dette tidspunktet, høsten 2023, er det klart at det skal jobbes langsiktig med dimensjoneringen av HO-sektoren i Molde (hele Molde).
Det er ikke bare å flytte plasser i hurten & styrten.
Her er PwC krystallklare: En flytting må planlegges godt, i samarbeid med brukere og pårørende, ansatte og ledere.
Og, heldigvis for Skåla og Kleive: politikerne i Molde er enig med konsulentene. Det kan ikke skje NÅ.
Det blir ingen flytting av langtidsplassene.
Ti dager i juni
Det skjer spennende ting i saken vinteren 2024. For eksempel i mars, da prosjektet nevnt ovenfor utvides*.
Men la oss hoppe til juni. For nå brenner det virkelig på dass.
Økonomiavdelingens prognoser er mer illevarslende enn noen gang, og administrasjonen har fått nok.
Nå MÅ det skje noe. Alle mann til pumpene.
Den 10. juni samles hovedutvalget til møte. Da smeller administrasjonen til med en liste over tiltak som bør innarbeides allerede fra inneværende år.
På Skåla går alarmen. Igjen.
Av flere tiltak kommer nedlegging på Skåla opp igjen. Det vil si flytting av plassene til et annet sted der langtidsplasser skal “rendyrkes”.
Ut på langtur
Men, ikke et kvarters kjøring til SENTRUM, som var det PwC foreslo. Nesset omsorgssenter i den tidligere nabokommunen til Molde dukker nå opp som troll i eske!
De gamle på Skåla blir foreslått flyttet en halvtimes kjøretur unna. For de fleste på Skåla oppleves dette som en uhensiktsmessig flytting i feil retning.
Men hovedutvalget går ikke på finten denne gangen, heller. De vil vite mer, og ber om en rapport på konsekvenser.
Til neste møte i oktober/november.
Nå skjer ting fort
Administrasjonen - og nå posisjonen - gir seg ikke. 20. juni er det klart for møte i kommunestyret.
I sitt aller siste møte før ferien vedtar politikerne innsparinger (med virkning for i år) på om lag 11 millioner kroner.
Men alle struktursaker utsettes til budsjett- og økonomiplanarbeidet til høsten.
Neida!
Ikke alle struktursaker trenger utsetting - vet vi nå. Ti dager etter HO-utvalgets møte er det altså kommunestyret sin tur.
Kun 6 representanter (FrP) klarer å holde tunga beint i munnen. De stemmer MOT nedlegging på Skåla.
(her vil nok resten av opposisjonen være uenig i skribentens premiss. La oss nå se hva som skjer med denne lovlighetskontrollen, da.)6
Uansett:
Jo mer man setter seg inn i saken, dess flere spørsmål reiser seg:
For eksempel dette:
Hvor ble det av Kleive i alt mylderet?
Og disse:
Hvorfor ble “helsehus i sentrum” plutselig til et “helsehus på Lundavang” i de kommunale sakspapirene? Hva ER et “helsehus”?
Og, ikke minst, dette:
Hvorfor iverksettes strukturendringer ett år og fire måneder** før konklusjonene fra et langsiktig strategiprosjekt* skal foreligge? En strukturendring som ikke engang er i tråd med konsulentrapporten fra PwC?
(Et prosjekt* som skal se på -bombe!- strukturendringer, den samlende massen helse- og omsorgsbygg (ja, og så dette helsehuset da), samt organisering av kjøkken- og vaskeritjenester?
-til en samlet pris for ekstern prosjektledelse: 3 mnok - ute på anbud nå i mai/juni).
La oss se nærmere på dette, og mer til, etter hvert.
For ordens skyld:
Skribenten bor selv på Skåla.
(* i første versjon skrev jeg “fire måneder”. Det riktige er “ett år og fire måneder”. )